Waterschap Hollandse Delta

Automatiseren van schouwbrieven-proces

Hollandse Delta doet jaarlijkse drie onderhoud inspectie rondes (schouw) van de watergangen door onderhoudsplichtigen. Elke schouw heeft 3 fases, ieder met bijbehorende brieven. Het manueel verwerken van de inspectie resultaten en het uitsturen van zoveel brieven kostte het waterschap erg veel tijd en was foutgevoelig. Om tijd te besparen en fouten te voorkomen is er gekozen voor een geautomatiseerde oplossing. FME was hier uitermate geschikt voor.

Banner FME Waterboard Subscription FME
De uitdaging van het vraagstuk

Hollandse Delta wil per schouwronde geautomatiseerd brieven sturen aan onderhoudsplichtigen van elke watergang waar het onderhoud niet (goed) is uitgevoerd. De brieven moeten de inspectieresultaten bevatten en automatisch doorgestuurd worden naar de printstraat en de postafdeling voor verzending. In het proces was het van belang om rekening te houden met verschillende zaken, waaronder de late gewassen bij de maaischouw. Voor bepaalde watergangen was een verlate briefcyclus noodzakelijk. Ook was er de wens voor de toevoeging van een duidelijkere situatieschets/ kaart in de brief met betreffende watergang en perceel. Waterschap Hollandse Delta vroeg onze FME-consultants om de automatisering van dit handmatige en foutgevoelige proces te realiseren.

Een complex vraagstuk met de juiste aanpak

Het vraagstuk was complex. Daarom er is gekozen om een team op te zetten en in korte sprints te starten met een Proof of Concept (POC) met Carel Bodegraven vanuit het waterschap als projectleider. Het doel was om binnen een maand de eerste brievenronde te kunnen versturen.

De oplossing was een combinatie van het standaardiseren van een ArcGIS Online schouwapp, zodat de inspectie data correct en consistent werd aangeleverd, 5 FME Scripts, één automation en goede werkafspraken binnen het (geo) team.

FME verzamelt eerst eenmalig op een peildatum alle brondata uit een Oracle Datawarehouse voor de BRK, de WOZ en de watergangen (DAMO). Elke schouwronde worden er inspectiegegevens gehaald uit ArcGis Online. FME verzamelt de gegevens,  waaronder die van de onderhoudsplichtige uit de BRP met behulp van Vicrea’s Neuron ESB en de KVK voor bedrijven. FME maakt een situatieschets/kaart van elke watergang en stuurt vervolgens alle benodigde data naar de API van Xential, de applicatie die de brieven genereert. Zodra de brieven beschikbaar zijn, uploadt Xential asynchroon de data via FME Flow’s API als een ruwe XML met daarin gecodeerd een PDF én MS Word bestand. Een FME Flow Automation met “Folder Watch”-trigger kijkt of er nieuwe XML bestanden zijn geüpload.

Het voordeel van FME bij het schouwbrievenproces

Het voordeel van FME in dit project was, dat FME met diverse data kan werken en op veel verschillende manieren data kan ophalen of sturen. FME kan snel kleine proof of concepts maken om de haalbaarheid van een stap te bepalen. Ook al hadden we dit op deze manier nog nooit zelf gedaan. Er was snel in te schatten wat wel en niet haalbaar was. De mogelijkheid om het hele proces te automatiseren met real-time triggers en Automations in FME Flowbespaart tijd en geld.

Het resultaat?

Het genereren van brieven is volledig geautomatiseerd, hierdoor duurt het genereren van brieven nog maar enkele uren i.p.v. meerdere dagen handmatig werk. Kortom:

  • Volledig geautomatiseerd gegenereerde brieven
  • Tijd- en geld besparing bij het genereren van brieven
  • Kortere lijntjes klantcontact centrum en het (geo) team
Heb je een uitdaging voor ons?

Heb je een uitdaging waar FME de oplossing kan zijn? Wij denken mee en zoeken naar de juiste oplossing.

 
team1

Marie-Rosanne van Rietschoten

Customer Success Manager